Frida Kahlo: φεμινίστρια, αυτοπροσδιοριζόμενη βασίλισσα, queer icon και μούσα του στυλ στο σήμερα

CULTURE

Είναι η στάση του ίδιου του καλλιτέχνη, όσο και το έργο του που εμπνέει τους σημερινούς σχεδιαστές (για να μην αναφέρουμε την Theresa May)

Photos by: Sample name

Τι είναι η Frida Kahlo; Πάνω από 60 χρόνια μετά τον θάνατό της, η ριζοσπαστική μεξικανή καλλιτέχνης, η οποία μνημονεύεται κυρίως για τα πορτραίτα της, γιορτάζεται στην πασαρέλα και καθορίζει την πολιτιστική ατζέντα του σήμερα. Όταν ένα βραχιόλι με το πρόσωπο της  εντοπίζεται στον καρπό της Theresa May -όπως συνέβη και στο πρόσφατο συνέδριο του Συντηρητικού κόμματος- η Kahlo-μανία μπορεί πλέον με ασφάλεια να ειπωθεί ότι εισήλθε στην ατζέντα του «mainstream».

Στην υψηλή ραπτική, η επιρροή της Kahlo μπορεί να γίνει αισθητή στο μαξιμαλιστικό στοιχείο του Alessandro Michele για τον οίκο Gucci. Για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2017, κάτι τέτοιο σήμαινε florals και τολμηρά τόξα, χτυπήματα και σύγκρουση, όλα σύμφωνα με την αγάπη της Kahlo για την υπερβολή: δαχτυλίδια, λουλούδια, αλλά και κεντήματα.

Η επιρροή της ήταν και εκεί στις ασπρόμαυρες καρδιές, τις δαντέλες και τις «κηπευτικά» prints των Dolce & Gabbana. Πρωταγωνιστούσε στο ζεστό ροζ στις φετινές πασαρέλες, από τον οίκο Balenciaga έως την  Burberry. Η κοφτερή, «μαγγανική» ραπτική – μια βασική ματιά αυτής της σεζόν – στην Céline, αλλά και την Isabel Marant θυμίζει ένα οικογενειακό πορτρέτο του 1926, στο οποίο η Kahlo τολμά να φορέσει το κοστούμι του πατέρα της.

Δεν είναι τυχαίο, ότι ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς οργανισμούς του Ηνωμένου Βασιλείου, το «V & A», θα φιλοξενήσει μια έκθεση που θα ρίχνει μια εσωτερική ματιά στην Kahlo, μέσα από το πρίσμα των πιο οικείων αντικειμένων της. Θα είναι η πρώτη φορά που τα υπάρχοντα αυτά εγκαταλείπουν την «La Casa Azul» στην πόλη του Μεξικού, όπου και ήταν κλειδωμένα σε ένα δωμάτιο μετά το θάνατο της το 1954, από τον σύζυγό του Ντιέγκο Ριβέρα, κυκλοφορώντας μόνο το 2004.

Η Susana Martínez Vidal, η συγγραφέας του βιβλίου «Frida Kahlo: Η μόδα ως τέχνη του όντος», υποστηρίζει ότι οι σχεδιαστές της ενδιαφέρονται περισσότερο για το πνεύμα της, παρά τα ρούχα της: «Οι σχεδιαστές δεν επικεντρώνονται μόνο στη φούστα και την μπλούζα της. Κοίτα, θα μπορούσαν να εμπνευστούν κάτι παρόμοιο από οπουδήποτε. Εκεί που επικεντρώθηκαν πραγματικά ήταν η προσωπικότητά της και ο τρόπος με τον οποίο φορούσε αυτά τα ρούχα». Για την Vidal, «H Frida Kahlo όρισε μια από τις πιο μαγικές λέξεις της μόδας – attitude». Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλά από τα μεγαλύτερα pop αστέρια έχουν διοχετεύσει την αισθητική της – από την Madonna το 1990 «Blonde Ambition tour», μέχρι και το άλμπουμ της Rihanna, «ANTI».

Η επιρροή της Kahlo αντανακλάται πέρα ​​από την υψηλή μόδα. Στο Etsy το πρόσωπό της διακοσμεί παντελόνια για γιόγκα, «skater» φούστες και χειροποίητα πλεκτά jumpers. Η Kahlo ήταν μία «πρωτοπόρος λουλουδιών» που «προσδοκούσε το κίνημα των hippie και του Coachella». Άλλωστε, ήταν μία από τις πρώτες γυναίκες που χρησιμοποίησαν τη μόδα για να μεταδώσουν ένα φεμινιστικό μήνυμα ανεξαρτησίας.

Φυσικά, η Kahlo είχει επηρεάσει τη μόδα πολύ πιο πριν, ακόμα και κατά την διάρκεια της ζωής της. Όταν επισκέφτηκε τη Γαλλία το 1938, η Elsa Schiaparelli την τιμούσε σχεδιάζοντας ένα φόρεμα με το όνομα «La Robe Madame Rivera». Οι κορσέδες της Kahlo, που η ίδια φορούσε μετά από μια συντριβή λεωφορείου, το 1925, αφήνοντας την με σπασμένη σπονδυλική στήλη, συγκαταλέγονται στα πιο σταθερά αναφερόμενα στοιχεία της ενδυμασίας της – από την Ανοιξιάτικη/Καλοκαιρινή συλλογή του Rei Kawakubo, έως την συλλογή των οίκων Givenchy Haute Couture και Riccardo Tisci. Ας μην ξεχνάμε ότι για την Ανοιξιάτικη συλλογή του το 1998, ο Jean Paul Gaultier δημιούργησε ένα φόρεμα που αντικατοπτρίζει την Kahlo, στο ζωγραφικό έργο «The Broken Column», του 1944.

Αλλά γιατί αποδεικνύει τόσο ισχυρή μούσα το 2017;

Σε μια εποχή που η ποικιλομορφία τελικά γιορτάζεται στη μόδα, η έμφαση της Kahlo στη δική της ανάμικτη κληρονομιά φαντάζει προνοητική. Γιορτάζει την ταυτότητά της ως «mestizaje» (μικτά ευρωπαϊκή και μεξικανική) φορώντας παραδοσιακά ενδύματα. Η Kahlo ήταν μια από τις πρώτες γυναίκες που χρησιμοποίησαν τη μόδα για να μεταδώσουν ένα φεμινιστικό μήνυμα ανεξαρτησίας, εργασίας και ισότητας. Όπως έλεγε η ίδια, «είμαι η δική μου μούσα, είμαι το θέμα που γνωρίζω καλύτερα».

Το «Kahlo’s» είναι μια ματιά για αυτή τη σεζόν, αλλά αναμένεται Frida-μανία να συνεχιστεί πολύ πέρα ​​από αυτό. Μπορεί να έχει πεθάνει πριν από περίπου 60 χρόνια, αλλά, όπως είπε και η ίδια: «Αυτοί που πεθαίνουν είναι εκείνοι που δεν έζησαν ποτέ. Και όποιος ζει, μετά το θάνατο παράγει σε εκείνους που έρχονται στη συνέχεια… νέες αισθήσεις, πόθους και επιθυμίες.»

Θα είναι τύχη για εμάς, να αποδειχθεί σωστή.

 

Βάσια Δουκουμοπούλου

@vasilikii_d